Skip to Content

یادداشت؛

ایرانی یا خارجی مسئله این است !


... در این گیرو دار بودیم که ناگهان ضد انقلاب نا به کار کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی به راه انداخت حال این کمپین که ...

میبد خبر؛

ایرانی یا خارجی مسئله این است !

یکی از مباحثی که روزهای اخیر نقل هر محفل و مجلسی در کشورمان ایران شده است خرید خودروهای قسطی از دو خودرو ساز بزرگ بزرگ و مشهور دوسداشتنی سال های دور و نزدیک کشورمان است که به لطف آنها هم اکنون بین 20 تا 80 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشورمان مشغول به کار شدند خودرو سازانی که سالها پیش با پراید و پژو وارد صنعتکشورمان شدند و چندی است آنچنان کلاسشان بالا رفته است که فقط میلیونر های واقعی بر ارزان ترین خودروهایشان یعنی پراید سوار شوند و لذت و هیجان ناشی از تاب فرار را در شهر بازی بدون رفتن بهآنجا و با وسیله شخصی خود تجربه کنند البته ناگفته نماند همین پراید دلربای دوسداشتنی جذاب هم تفاوت چندانی با دیگر محصولات این دو خودروساز بزرگ در کشور نداردچه در قیمت مناسب و چه در امنیت بالا

در این گیرو دار بودیم که ناگهان ضد انقلاب نا به کار کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی به راه انداخت حال این کمپین که همگان فقط در فضای مجازی آنرا دنبال می کردند و همه هم حامی آن بودند معلوم نبود از کجا حمایت می شود اما همه ناخواسته حرف از حمایت این کمپین میزدند در این هنگام خودرو سازان محترم که هریک نزدیک به 50 هزار خودروی دپو شده در انبار و غیره و ذلک داشتند برای فروش خودروهای خود در رسانه ها حاضر شدند و قول از افزایش کیفیت محصولاتشان دادند و همه منتظر گشتند تا ببینند که این افزایش کیفیت چگونه رخ می نماید جوانی منتظر پراید کوپه با سقف باز شو بود و کامله مردی در انتظار پراید شاسی بلند چرا که دیگر به انواع این دلربای کوچک خو گرفته ایم بی خبر از آنکه این دوسداشتنی پیش از این توسط جوانان غیور و خوش ذوق ایرانی به اشکال مختلف ظاهر شده بود.

خودرو سازان که بازهم شرایط را نامناسب دیدند به سراغ دولت رفتند تا تسهیلات بگیرند دولت هم به منظور حمایت از صنایع و اشتغال موافقت کرد و مقرر گشت تا این دو خودرو ساز با بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات شور کنند که پس از آن خبر رسید که با عقد قرار داد با بانک مرکزی وام خودرو تا سقف 25 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می شود وامی 12 درصد و هفت ساله که ناگهان در نمایندگی های فروش 16 درصد چهارساله گشت ! البته این پایان کار نبود چراکه خریدار بخت برگشته با جمع کردن 48 قسطش دید چند ملیون دیگر هم باید بدهد وقتی علت را جویا شد گفتند نه درصد ارزش افزوده به هر قسط اضافه می شود یعنی پرداخت به ظاهر 34 میلیون در ازای وام 25 ملیون اما دریافت در واقع 37 میلیون از مشتری ،

مسئولان وزارت صنعت ، معدن ، تجارت که همچنان احتمال نخریدن خودرو صفر می دادند بدون سهمیه بندی براساس تراکم جمعیتی در کشور به صورت نامحدود تا سقف خرید در سراسر کشور این طرح را به صورت شش ماهه آغاز کردند جالب اینجاست که از این طرح شش ماهه آنچنان استقبال شد که شش روزه همه خودروهای مورد توافق با بانک مرکزی که در انبارها بود و قرار بود تحویل فوری به فروش برسد فروخته شد و به جای اتمام طرح خودرو سازان فرصت را غنیمت شمرده و با همان شرایط شروع به ثبت نام خودروهایی با تحویل شش ماهه و یکساله نمودند در این هنگام بانک مرکزی که از خلف وعده خودروسازان خبردار گشت بر آشفت و خواستار توقف ثبت نام خودروهای مدت دار برای تحویل شد هرچند خودرو سازان مشغول کار خویش بودند.

اکنون که بانک مرکزی عهد شکنی بسیار از خودرو ساز دیده است وام را مشروط به تحویل چک های مشتری و فاکتور فروش برای حمایت و پرداخت تسهیلات کرده است هرچند بعید است علت این کار افزایش ثبت نام و تحویل طولانی مدت خودرو بوده باشد اما از دلایل سیاسی گرفته تا تبدیل وام 12 درصدی هفت ساله خودرو از سوی بانک مرکزی تا وام بیش از 16 درصد چهارساله خودروسازان قابل حدسو پیش بینی است !

هرچند بسیاری ار کسانیکه ثبت نام کرده اند پول خود را پس ستادند ولی بسیاری دیگر که با فروش پیکان خاطره انگیز و موتور و امثالهم پولی برای ثبت نام خودرو دست و پا کرده بودند همچنان منتظر پایان این مناقشه هستند البته باید منتظر ماند و دید آیا قشر آسیب پذیر توان پرداخت اقساط سنگین حداکثر 708 هزارتومانی را دارد؟

از مزایای این طرح می توان به 1- سرکار ماندن چند هزار نفر اشاره کرد هرچند به طور کلی خودروسازان ما تبهر خاصی در سرکار گذاشتن دارند 2- خودرو دار شدن بسیاری از قشر آسیب پذیر که در نهایت با خوشحالی حداقل صاحب دلبرکی چون پراید شدند 3- حمایت از تولید داخلی کشور و صنعت خودروسازی 4- کاهش قریب الوقوع قیمت خودروی داخلی 5- رونق گرفتن کسب و کار تعمیرگاه های خودروهای داخلی در کشور و بسیاری مزایای نانوشته دیگر اشاره کرد اما از معایب این طرح هم می توان به 1- کاهش فرهنگ ترافیک به صورت عمومی در سراسر کشور 2- افزایش ترافیک بر اثر افزایش خودرو در خیابان ها 3- افزایش بی سابقه آلودگی هوا در کلان شهرها 4- افزایش مصرف سوخت در کشور 5- کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی 6- افزایش تصادفات رانندگی و مرگ و میر به همراه نقص عضو در کشور 7- نداشتن خودرو باسند و عدم فروش قطعی خودروها اشاره کرد هرچند این مواردی که در وصف مزایا و معایب این طرح کلان کشور گفته شد بخش کوچکی از این طرح بزرگ وکشوری است.

دکتر امیرحسین زارعی محمود آبادی

محقق و پژوهشگر  علوم سیاسی




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.