Skip to Content


مروری بر عملکرد شورای شهر چهارم در احداث معابر جدید در میبد؛ تقریبا هیچ!


افزایش وسایل نقلیه موتوری نیاز به فضای رفت و آمد دارد که مهمترین فاکتور روان سازی عبور و مرور وسایل نقلیه، وجود معابر شهری اعم از اصلی ، فرعی و دسترسی است.

به گزارش میبد خبر، جمعیت میبد از سال 1390 ( بالغ بر 82000 نفر) تا 1395 ( 99000 نفر) حدود 17 هزار نفر افزوده شده است (همراه با منطقه ندوشن) شکی نیست که در این مدت بر تعداد اتومبیل سواری و موتورسیکلت نیز افزوده شده است . افزایش وسایل نقلیه موتوری نیاز به فضای رفت و آمد دارد که مهمترین  فاکتور روان سازی عبور و مرور وسایل نقلیه ، وجود معابر شهری اعم از اصلی ، فرعی  و دسترسی است . در مدت 4 سال عمر شورای چهارم علاوه بر اینکه خیابان جدید الاحداثی مشاهده نمی شود عملا با بی توجهی به طرح تفصیلی شهر و حذف بیش از 20 خیابان در طرح مذکور، پرونده شورای چهارم بسته خواهد شد ولی ترافیک و شلوغی خیابان های اصلی شهر به ویژه خیابان امام (ره) ، بلوار بسیج ، خیابان سلمان فارسی ، خیابان شهید میرباقری ، خیابان کاشانی، خیابان طالقانی و دسترسی های آنها میراثی خواهد بود که برای شورای پنجم باقی خواهد ماند.

چنانکه مردم میبد مشاهده می کنند عملا دسترسی خیابان کاشانی به طالقانی، شهید درویشی به آزادگان، شهید میرباقری به بلوار سعیدی ، آیت الله دستغیب به خیابان امام (ره) خیابان 22 بهمن و آیت الله حائری به خیابان باغ شهر ، بلوار شهید جعفری نژاد به شهرک فجر بیده ، خیابان شهید موذن به خیابان آیت الله اعرافی ، خیابان آیت الله اعرافی به خیابان شهید مبینی ، خیابان شهید میرباقری به خیابان آیت الله خامنه ای و ارتباط چندین خیابان دیگر در طرح تفصیلی شهر به فراموشی سپرده شده  و یا عملا اهداف طرح تفضیلی و توسعه شبکه معابر مغفول مانده است.

لذا می بینیم که اکثر خیابان های منتهی به خیابان امام (ره) در ورودی ها با مشکل ترافیک روبرو هستیم . در مقالات قبل به عدم  تخصص و غیر مرتبط بودن مدرک تحصیلی برخی اعضای شورا با مدیریت شهری و عمران و شهرسازی و معماری اشاره کردیم که از نتایج بارز آن عدم توجه به طرح تفضیلی شهر میبد است ولی می بینیم که در مدت 3 سال ، دو مصوبه سنگین مالی برای معماری داخلی میدان بدرآباد توسط شورای شهر تصویب می شود( بالغ بر 600 میلیون تومان) در صورتیکه این میدان ، از نوع میادین عبوری و ترافیکی است نه میدان تفریح و گذران اوقات فراغت، یا مشاهده می شود مبلغ گزافی برای عریض کردن میدان نماز هزینه می شود ولی چهار راه شهید میرباقری به نواب صفوی که خیلی خطرناک و تصادف خیر است به حال خود رها می شود. 

در دوره چهارم شورا فقط سه میدان ترافیکی ( اولی در شهرک امام جعفر صادق و دومی در تقاطع آیت الله دستغیب و خیابان قاضی میر حسین) و سومی میدان مجاور گلزار شهدای ده آباد که عملا هیچگونه آزادسازی املاک مجاور نداشتند و میدان معروف به مهندس شهیدیه پس از آزاد سازی در دوره سوم شورا فقط احداث و معماری داخلی آن به صورت خیلی ساده اجرا می شود ولی در دروه دوم و سوم شورا که عملا اعتبارات شهرداری نسبت به دوره چهارم بسیار اندک است میادین مهمی مانند میدان جوان، میدان آیت الله بارجینی ، میدان نماز ، میدان فاطمیه ده آباد، میدان انقلاب مجار پارک بهاران ، میدان مجاور ورزشگاه شهید چمران ، میدان ابوالفضلی مهرجرد، میدان فاطمیه مهرجرد ، میدان مهدیه ، میدان دفاع مقدس ، میدان بدرآباد ، میدان مهندس ( آزاد سازی) میدان تقاطع طالقانی و شهید دستغیب ، میدان بیت العباس ، تقاطع جاده سنتو و خیابان آیت الله خامنه ای ، میدان امام حسین (ع)‌ ، میدان مجاور پارک سرور شهرک شهدا ، میدان مجاور ورزشگاه شهدای فیروزآباد‌، تقاطع شهید اشتری و خیابان فجر بیده ، خیابان فردوسی، خیابان انقلاب ، بخشی از خیابان امام رضا (ع)‌ ادامه خیابان سید الشهداء خانقاه ، ادامه خیابان آیت الله خامنه ای و چند خیابان دیگر طراحی و بخشی از آنها آزاد سازی می گردد . ولی باز هم ایرادی که مردم به شورای دوم و سوم می گرفتند این بود که برای روان سازی ترافیک شهری چه کار کرده اید؟ چرا بعضی خیابان ها هنوز شلوغ و پر ترافیک است؟ اما مردم عملا از شورای چهارم سوالی نداشتند چون دیکته ای نوشته نشده و اگر هم نوشته شده دو خط بیشتر نیست و آنهم چندین غلط املایی دارد!!! وگرنه مردم از شورای چهارم سوالات متعددی در مورد ترافیک شهری داشتند که به چند مورد آن اشاره می شود:

چرا ورودی خیابان شهید مبینی از میدان نماز آزاد نمی شود؟  چرا ورودی خیابان شهید موذن از میدان تعاونی 13اجرا نمی شود؟ چرا ورودی شاه جهان آباد از تقاطع آیت الله خامنه ای (‌جنب مسجد جامع) مرادم را به چه کنم چه کنم انداخته اید؟ چرا خیابان حد فاصل هلال احمر و مسکن مهر اجرا نشده است؟ چرا خیابان اصلی شاه جهان آباد به سمت میدان احتمالی تره و میوه بار و ترمینال احتمالی مسافربری به حال خود رها شده است؟ و چراهای دیگری که بی پاسخ مانده است.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 3.0 stars out of 5.